Herken je dit?

Je hebt een leuke baan, waar je veel van jouw vaardigheden in kwijt kan. Je hebt leuke collega’s en klanten waar je elke dag mee werkt en toch kom je elke dag dood moe thuis. Geen puf meer voor leuke dingen met je gezin.

Door reorganisaties is jouw functie in de afgelopen jaren een aantal keren flink veranderd. Andere taken met andere verantwoordelijkheden met andere collega’s. Jij zou dat zonder veel moeite moeten kunnen doen, maar elke ochtend stap je al moe je bed uit. Maar jouw collega’s komen fluitend op hun werk. Wat zegt dat over jou?

Elke dag zit je achter je bureau en tuurt je scheel naar een beeldscherm. De telefoon staat niet stil. Jij bent die spin in het web en je geniet er van. Maar, jouw wereld is niet groter dan de 3 m2 op kantoor. De buitenlucht zie je alleen door een raampje, ver weg. Je hebt toch het gevoel dat je langzaam wegkwijnt.

Burn-out

Burn-out, je kent vast wel iemand die er doorheen is gegaan. Misschien heb je zelf thuis gezeten met een burn-out, of loop je nu rond met burn-out klachten. Dan ben je helaas niet de enige. Op dit moment is burn-out 1 van de meest voorkomende ziekten op het werk, en door het werk.

Apart toch, dat je twee mensen hebt die allebei hetzelfde werk doen. Toch komt de een ‘s avonds thuis met een glimlach op het gezicht en nog vol energie om de rest van de avond leuke dingen te kunnen doen, voor zichzelf, met zijn gezin, met vrienden, of wat dan ook.
De ander komt ook ‘s avonds thuis, maar valt uitgeput op de bank. Geen glimlach op zijn gezicht. Geen puf meer om die avond wat dan ook te doen. Gezellig is hij ook niet.

Neem jezelf serieus

Ok, we hebben allemaal wel eens een baaldag en dat mag ook. Maar wanneer je elke dag uitgeput thuis komt, dan gaat er iets niet goed. Het kunnen zomaar de eerste tekenen zijn van een aankomende burn-out. Het is een signaal om jezelf serieus te nemen en om na te gaan denken over jouw werk. Waarom doe je dit werk? Wat vind jij er zo leuk aan? Wat maakt dat je elke dag zo moe thuis komt?

Voorkomen makkelijker dan genezen

Gelukkig hoef je niet een burn-out op te lopen. Het is te voorkomen. Als je maar weet waar je op moet letten. En dat is voor ieder persoon echt anders. Er is geen eenheidsworstoplossing op een burn-out te voorkomen. Jij bent uniek, dus jouw oplossing is ook uniek.

Het voorkomen van een burn-out is vaak makkelijker dan genezen van een burn-out. Soms is een kleine aanpassing op het werk nodig. Soms dien je meer tijd voor jezelf te nemen. De ander zal meer dienen te gaan sporten en de ander juist stoppen met sporten.

Binnen 1 dagdeel ontdek jij hoe jij een burn-out kan voorkomen en hoe jij met meer plezier naar je werk gaat en ook met veel energie weer thuis komt.

Hoe? Dat leg ik HIER graag uit.